Tachograf 4.0. Nowa generacja inteligentnych urządzeń

youtube.com/Remigiusz Broś

Już od 15 czerwca wszystkie nowe ciężarówki rejestrowane w Unii Europejskiej mają obowiązek posiadania na wyposażeniu inteligentnych tachografów. Nowy tachograf otrzymał na początku roku homologację i może zostać dopuszczony do użytku. Umożliwią dokładniejszą kontrolę i trudniej będzie je oszukać. Jakie zmiany wprowadzi nowa generacja tych urządzeń?

Wprowadzenie nowych urządzeń pomiarowych zbliża się wielkimi krokami. Od połowy czerwca w życie wchodzą unijne przepisy obowiązkowego instalowania w nowych samochodach ciężarowych tachografów czwartej generacji. Impulsem do wprowadzenia udoskonalonych urządzeń była ogromna skala nadużyć dokonywanych przez przewoźników. Według raportu Komisji Europejskiej, opublikowanym w 2014 r. manipulacje dotyczące rejestracji czasu pracy kierowcy wykryto w co trzecim skontrolowanym pojeździe.

Tachograf cyfrowy w samochodach ciężarowych

Przypomnijmy, że tachografy cyfrowe są w użyciu od 2006 roku. Do października 2011 r. służyła I generacja, po niej wprowadzono II. Generacja III pojawiła się już rok później. Po ponad sześciu latach doczekaliśmy się kolejnych zmian. Jakie funkcje będzie miał nowy tachograf?

Najważniejsze, a zarazem najbardziej kontrowersyjne zmiany to wprowadzenie możliwości zdalnej kontroli. Odpowiednie służby będą mogły od teraz odczytać zapisy na tachografie i masę pojazdu bez zatrzymywania go. Inspekcja Transportu Drogowego i jej bliźniacze formacje w innych państwach Unii Europejskiej będą miały do dyspozycji urządzenia krótkiego zasięgu. Jeśli pobrane dane dadzą podstawę do podejrzeń, że doszło do nadużycia, pojazd zostanie zatrzymany do szczegółowej kontroli. Ponadto dane z tachografu będą w czasie rzeczywistym przekazywane do firmy za pomocą aplikacji ITS.

Inteligentny tachograf DTCO 4.0
źródło: youtube.com/LONTEX Truck Partner

Kolejną zmianą będzie wprowadzenie systemu lokalizacyjnego. Tachograf będzie rejestrował i zapisywał punkt początkowy i końcowy trasy, a także każdą lokalizację od momentu rozpoczęcia jazdy, co trzy godziny. Na przykład, jeśli trasa, którą zarejestrował sprzęt, będzie krótsza od rzeczywistej, najkrótszej z możliwych dróg pomiędzy zapisanymi punktami, Inspektor będzie miał podstawy, aby przeprowadzić szczegółową analizę.

Tachograf 4.0 oznacza nie tylko ukrócenie praktyk, takich jak słynna jazda „na magnesie”, czy podrabianie dokumentacji i korzystanie z kart innych kierowców. To także ułatwienie dla kierującego pojazdem. Urządzenie będzie w stanie informować kierowcę o nacisku na osie lub o usterkach. Kolejną nowością będzie także nadanie tachografom daty ważności. Każde urządzenie powinno zostać wymienione przez przewoźnika po upływie 15 lat.

Czy istnieją powody do obaw?

Kierowcy, mający obawy, że dane pobrane automatycznie posłużą do natychmiastowego nałożenia kary mogą spać spokojnie. Według ustawodawcy pozyskane dane mogą posłużyć jedynie do podjęcia decyzji o ewentualnym zatrzymaniu pojazdu w celu jego szczegółowego sprawdzenia. Dane mogą być przechowywane tylko w czasie kontroli drogowej. Jeśli inspekcja nie wykryje żadnego wykroczenia, muszą zostać usunięte najpóźniej do trzech godzin od ich użycia.

Przeczytaj również:

  1. Inspekcja Transportu Drogowego szykuje zwiększone kontrole. Nowelizacja ustawy o transporcie
  2. Samochód ciężarowy do 3, 5 tony a odliczenie VAT – poradnik i najważniejsze informacje
  3. Inspirująca historia powstania marki Mercedes-Benz
  4. Kierowca tira miał prawie 3 promile i prowadził pojazd. Przez 6 km uciekał policji, a wódkę popijał jak napój
  5. Tir z kaczkami tragicznie się rozbił. Wstrząsające doniesienia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *