Rządowa fabryka samochodów elektrycznych. Szokująca inwestycja za 2 miliardy złotych

samochód elektryczny i hybrydowy

Pixabay.com

Plan Morawieckiego zadziwia kierowców. Mowa o samochodach elektrycznych, które mają mieć o wiele większe znaczenie na rynku, niż można pomyśleć.

Należąca do Skarbu Państwa spółka ElectroMobility Poland SA rozpocznie budowę fabryki, która będzie produkowała polskie samochody elektryczne. Inwestycja wygląda na realizację obietnic premiera Mateusza Morawieckiego, który od dawna zapowiadał, że Polska stanie się istotnym producentem aut napędzanych prądem. Chociaż do realizacji jeszcze daleko, to plany zaczynają już nabierać zarysu.

Spółka ElectroMobility Poland powstała z inicjatywy czterech rodzimych koncernów energetycznych. Tworzą ją Enea SA, Tauron Polska Energia SA, PGE Polska Grupa Energetyczna oraz Energa SA powstała w październiku 2016 roku.

Samochody elektryczne

Prezes Zarządu spółki, Piotr Zaremba zapowiedział w rozmowie z PAP, że fabryka ruszy z masową produkcją na przełomie 2022 i 2023 roku. Początkowa planowana produkcja ma obejmować 100 tys. egzemplarzy rocznie. Docelowo jedna ma być większa – tak, aby można było wejść z polskim produktem na inne rynki. Siedem miesięcy przed rozpoczęciem produkcji, uruchomiona zostanie próbna seria samochodów. Będzie ona miała na celu wyeliminowanie ewentualnych błędów konstrukcyjnych zanim samochody trafią do klienta.

Nie znamy jeszcze dokładnej lokalizacji zakładu. Jak wyjaśnił prezes EMP, na liście znajduje siedemnaście miejsc. W najbliższym czasie stworzona zostanie tzw. „krótka lista”, obejmująca trzy do czterech obszarów.

Prezes Zaremba podkreślił, że w fabryce znajdzie się lakiernia, spawalnia i hala montażu. W przyszłości powstanie także tłocznia. Duża część dostawców podzespołów ma pochodzić z Polski. Zakład ma zatrudnić 3 tys. osób.

Pozostaje jeszcze pytanie, jak ma wyglądać infrastruktura, umożliwiająca poruszanie się w kraju tymi autami? Zaremba odniósł się także do tej kwestii: „Jeśli patrzymy na kraje, które są znacznie bardziej zaawansowane w rozwoju elektromobilności, np. Norwegię to okazuje się, że ponad 90 proc. sesji ładowania odbywa się w domu. (…) Spodziewam się, że w Polsce będzie podobnie”.

Rozwój sektora związanego z elektromobilnością to jeden z ważniejszych projektów, które zapisane zostały w tzw. „planie Morawieckiego”. Jego oficjalna nazwa to Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, składająca się z pięciu filarów: reindustrializacji, rozwoju innowacyjnych firm, kapitału dla rozwoju, ekspansji zagranicznej oraz rozwoju społecznego i terytorialnego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *