Cała prawda o katastrofie promu „MF Estonia” na Morzu Bałtyckim. Szokujące doniesienia

MF Estonia katastrofa

Wikimedia Commons/Zmogeliux911

Jedna z najbardziej sensacyjnych historii. Wstrząsające momenty, katastrofa promu „ MF Estonia” wywołała wiele kontrowersji opinii publicznej. Jak było naprawdę?

MF Estonia, czyli legendarny prom

MF Estonia był promem pasażersko-samochodowym o typie ROPAX. Powstał w 1979 roku w stoczni Meyer Werft w Papenburgu w Niemczech. Przez 14 lat, od 1980 do 1994 roku kursował z pasażerami dla różnych ogromnych firm. W związku z tym przybierał też różne nazwy takie jak Viking Sally, Silja Star czy Wasa King.

Z 27 na 28 września doszło do tragicznego zdarzenia, które wstrząsnęło całą Europą i nie tylko. Prom zatonął na Morzu Bałtyckim. Doszło do katastrofy, w wyniku której zginęło 852 osób z 20 państw, przez co zdarzenie to jest uważane za jedno z najbardziej wstrząsających i tragicznych w latach XX w.

MF Estonia
Wikimedia Commons

Co się dokładnie stało na MF Estonia?

Katastrofa dokładnie miała miejsce 28 września 1994 roku między 00:55 a 01:50 na Morzu Bałtyckim. Był to rejs z Tallinna w Estonii do Sztokholmu w Szwecji. Planowo prom miał dotrzeć na 9:30 do Sztokholmu. Na MF Estonia znajdowało się 989 pasażerów oraz członkowie załogi. Większość osób pochodziła ze Szwecji, a załoga pochodziła z Estonii.

 

MF Estonia
Wikimedia Commons

Dokładna relacja

“1:24:00 – MS Mariella: Estonia, Estonia.
1:24:01 – MS Estonia: Mayday Mayday.
1:24:07 – MS Estonia: Silja Europa, Estonia.
1:24:10 – Silja Europa: Estonia, Silja Europa, Czy nadajesz Mayday? Estonia, Co się dzieje? Możesz odpowiedzieć?
1:24:33 – MS Estonia: Tutaj Estonia, Kto mówi? Silja Europa, Estonia.
1:24:41 – Silja Europa: Tak, Estonia, tutaj Silja Europa.
1:24:45 – MS Estonia: Dzień dobry. Mówisz po fińsku?
1:24:46 – Silja Europa: Tak, mówię po fińsku
1:24:47 – MS Estonia: Tak, mamy tu właśnie problem, duży przechył na prawą stronę. Wydaje mi się, że to jest dwadzieścia, trzydzieści stopni. Czy moglibyście nam asystować i poprosić też Viking Line o asystę?
1:25:00 – Silja Europa: Tak, Viking Line jest dokładnie za nami i dostanie informacje. Możesz podać swoją pozycję?
1:25:06 – MS Estonia: Mamy black out [brak prądu], nie możemy jej podać teraz… Nie znam jej.
1:25:14 – Silja Europa: Ok, zrozumiano, będziemy odmierzać.”

Około 1:00 w nocy było słychać dźwięk łamiącego się metalu. Właśnie wtedy prom poruszał się w okolicach archipelagu Turku.
Około godziny 1:15 od kadłuba odczepiła się furta, a prom zaczął się przechylać na prawą burtę.
Około 1:20 przez megafony słabiutki, damski głos wypowiedział po estońsku „Häire, häire, laeval on häire”, co oznacza w wolnym tłumaczeniu „Alarm, alarm, alarm na pokładzie”.
Chwilę później ogłoszono generalny alarm ratunkowy.

MF Estonia

Wszystkie drzwi i okna zostały pozamykane, aby uniemożliwić przedostawanie się wody i przelewanie jej w promie.
O godzinie 1:22 załoga nadała wezwanie „Mayday”. Niestety łączność była utrudniona i nie do końca zrozumiano przekazany komunikat.

Komunikacja zatrzymała się 01:29, a prom zniknął z radarów około 1:50. O 2:12 na miejsce dotarła Mariella, a pierwszy helikopter dotarł na miejsce około 3:05. MF Estonia tonęła zaledwie 30 min, czyli o 7 razy krócej niż Titanic. Ofiary – 750 osób, było przede wszystkim uwięzione w promie, a uratowano zaledwie 138 osób, a 93 ciała wyłowiono z morza. Rok później znaleziono jeszcze jedną 94. ofiarę.
Nie przeżyła żadna osoba poniżej 12 roku życia, a wśród uratowanych znajdowali się głównie młodzi i silni mężczyźni.

Prawdziwy powód

Choć wokół przyczyn katastrofy krąży wiele teorii, to oficjalny raport z 1997 roku ze strony powołanej do wyjaśnienia przyczyn tragedii wspólnej estońsko-szwedzko-fińskiej komisji (JAIC) wyraził się jasno – była to wina wady konstrukcyjnej furty dziobowej. Nie wytrzymała ona siły naporu fal, przez co została urwana i pociągnęła za sobą i otworzyła rampę wjazdową. To spowodowało wlanie się 1000 ton wody w ciągu 5 minut na pokład samochodowy. Przechył spowodował zatonięcie.

Przeczytaj również:

  1. Majówka kosztowna dla kierowców. Ceny paliw najwyższe od pół roku
  2. Sukces spółki Newag. Polskie przedsiębiorstwo planuje ekspansję na zagraniczne rynki
  3. Chrapanie może być niebezpieczne dla kierowców. Najnowsze badania szokują
  4. Truck Show 2019 – wspaniała impreza charytatywna. Kierowcy ciężarówek znów pokazują klasę
  5. Jesteś żoną kierowcy ciężarówki? Oto jak wesprzeć swoją drugą połówkę, która TYRa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *