27 sierpnia – Światowy Dzień TIRa

Dzień TIRa to moment, w którym każdy z nas powinien docenić kierowców. Praca w transporcie samochodowym jest związana z trudnościami i wymaga ogromnej ilości wyrzeczeń. Kierowca ciężarówki codziennie musi wykazywać się odpornością fizyczną, skupieniem i nerwami ze stali. Często zapominamy, że kierowca zawodowy to jeden z najtrudniejszych, ale i najpotrzebniejszych zawodów świata. Gdy zwykli pracownicy kładą się spać, zawodowi kierowcy wyruszają w drogę, stawiając czoła dalekim trasom, trudnym warunkom na drogach i presji czasu. Wszystko po to, by zapewnić nam to, co potrzebne do codziennego funkcjonowania. W dniu ich święta warto pamiętać o trudzie, jaki podejmują.

Rozwój polskiej gospodarki jest możliwy między innymi dzięki kierowcom pojazdów ciężarowych, którzy dziennie dostarczają do naszego kraju niezliczone tony ładunków. Wszystko, co widzimy na półkach sklepowych, w lokalach gastronomicznych, usługowych, czy warsztatach zawdzięczamy tego rodzaju transportowi. Gdyby nie on, dzisiejszy świat nie wyglądał by tak, jakim go znamy.

Według badań przeprowadzonych dla portalu truckinginfo.com, który sprawdził amerykańską gospodarkę pod kątem branży transportowej, aż 70% przewozi się przy pomocy pojazdów ciężarowych. Gdyby ta gałąź transportu nagle stanęła, na świecie zapanowałby chaos. Zapewne w kilka dni zabrakłoby środków medycznych w szpitalach i przychodniach, skończyłoby się lub niewyobrażalnie podrożało paliwo na stacjach benzynowych, poczta i firmy kurierskie przestałyby funkcjonować, a zapasy żywności szybko by się wyczerpały.

Polska potęga transportu samochodowego

Według Głównego Urzędu Statystycznego, w naszym kraju zarejestrowanych jest blisko 3,3 mln pojazdów ciężarowych1. Jak pokazują badania OCRK2, polski kierowca pokonuje średnio w ciągu roku około 87 tys. kilometrów. Ponad 34% prowadzących pojazdy przemierza rocznie od 100 tys. do 200 tys. km. Polska to transportowe mocarstwo Europy. Wykonujemy 17,5% całkowitej wartości tonokilometrów w Unii Europejskiej3 i aż 40% kabotażu4. W tej dziedzinie prześcignęliśmy nawet takie gospodarki jak Niemcy, Francję, Holandię i Belgię. Od czasu przystąpienia do UE, polska branża transportowa zdominowała rynek. Według danych GUS, w 2017 r. sektor transportowy i logistyczny wygenerował aż 6 proc. PKB – to zatem jedna z największych sił przewozowych w Europie.

Jak podaje GUS, w ubiegłym roku zanotowano wzrost przewozu ładunków oraz wykonanej pracy we wszystkich kategoriach tranzytu, z wyjątkiem wodnego śródlądowego oraz morskiego. Przewozy kolejowe wzrosły do 249,26 mln ton według masy, i o 8,4% do 59,39 mld tonokilometrów według pracy przewozowej. Przewozy samochodowe wzrosły według masy o 7,2% do 1 873,02 mln ton, a według pracy przewozowej o 8,4% do 377,78 mld tonokilometrów. Biorąc pod uwagę poszczególne rodzaje transportu, w 2018 r. tranzyt ładunków dokonywany na terenie kraju dominował w transporcie samochodowym (80,8%) i kolejowym (66,8%). W pozostałych przeważały przewozy międzynarodowe.

Milowy krok dla gospodarki

Polacy osiągnęli przewozowy sukces w europejskiej wspólnocie. Transport drogowy swój dynamiczny rozwój zawdzięcza także wzrostowi ilości zakupów w Internecie. – Widocznie wzrasta skala globalizacji handlu detalicznego. Polacy z coraz większym zaufaniem kupują przez Internet i wyposażają swoje parki maszynowe w dobrej jakości sprzęt używany. Z roku na rok na portalach handlowych przybywa ogłoszeń, a razem z nimi wzrasta także liczebność eksportu i importu maszyn – powiedział Joost Goedhartl, dyrektor ds. sprzedaży na rynku europejskim w firmie Tradus.

Wszystko wymienione czynniki wzmagają popyt na tego rodzaju usługi oraz rozwój centrów dystrybucyjnych oraz firm spedycyjnych. Dzięki temu rośnie majątek nie tylko państwa, ale także wszystkich obywateli. Jak wynika z raportu trans.info, zagraniczni kontrahenci wybierają usługi polskich przewoźników przede wszystkim ze względu na dobrej jakości flotę oraz wysoką jakość świadczonych usług5. Średnia długość podróży polskich kierowców to siedem dni. Niektórzy spędzają w trasie nawet 260 dni w ciągu roku. 30% kierowców wykorzystuje tylko od 1 do 10 dni wolnych6. To właśnie za wzorcową pracowitość, terminowość i solidność nasi kierowcy są wysoko oceniani przez rodaków oraz firmy z krajów sąsiedzkich.

Tradus
Tradus

Tekst powstał we współpracy i na podstawie tekstu źródłowego TRADUS

Przeczytaj również:

  1. Jak założyć firmę transportową? Przedstawiamy wytyczne, kursy i zezwolenia
  2. Oczyma Podwójnej, czyli para, którą połączyła miłość do ciężarówek. Niesamowita historia
  3. Kierowca TIR-a, a upały. Jak sobie radzić?
  4. TOP 5 najlepszych rejestratorów jazdy do 300 zł. Najpopularniejsze kamerki wśród kierowców
  5. Inspekcja Transportu Drogowego szykuje zwiększone kontrole. Nowelizacja ustawy o transporcie

1.https://bdl.stat.gov.pl/BDL/metadane/cechy/1733

2.„Kim jest polski kierowca”, OCRK, 2018r.

5.„Delegowanie pracowników w transporcie – opinie i obawy europejskich przedsiębiorców”, trans.info, 2018 https://www.trans.eu/download/transinfo/raport_Delegowanie_long_version_PL_29_05_!.pdf

6.„Zarobki kierowców zawodowych w Polsce”, trans.info, 2018 r.

https://www.transjobs.eu/Raport-TransJobs.eu-Zarobki-kierowcow-zawodowych-2018.pdf

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *